niedziela, 13 października

Motoryzacja high-tech, czyli komputery na 4 kołach

Motoryzacja i technologie informatyczne łączą się w coraz głębszej symbiozie. Z każdym rokiem nasze samochody są coraz bardziej nasycone elektroniką i innowacjami z branży IT

O skali tego zjawiska można przekonać się przesiadając się na chwilę ze współczesnego samochodu do modelu sprzed dekady. W nowym aucie kierowcę otaczają cyfrowe wyświetlacze, ekrany, dotykowe włączniki i regulatory – po przesiadce do starszego auta uświadczymy co najwyżej niewielki, monochromatyczny ekranik „pokładowego komputera” lub anachronicznej nawigacji. Pod karoserią różnic jest jeszcze więcej – zdecydowana większość podzespołów sterowana jest obecnie przez zaawansowane oprogramowanie.

A motoryzacyjni inżynierowie nie zwalniają tempa – każda premiera nowego samochodu, to kolejne rozwiązania związane z informatycznymi technologiami.

Na co zatem powinni się przygotować kierowcy?

Samochody autonomiczne

Auta z „automatycznym kierowcą” mają za zadanie wyeliminować największy problem motoryzacji – wypadki. Statystyki nie pozostawiają wątpliwości – zdecydowaną większością wypadków drogowych stoją błędy popełniane przez kierowców. Samosterujące samochody moją za zadanie im zapobiec – zawodnego kierowcę ma zastąpić pokładowy komputer z zaawansowanym oprogramowaniem. Zanim tego typu pojazdy staną się elementem codzienności upłynie co najmniej dekada. Wśród firm, które pracujących nad pojazdami autonomicznymi należy wymienić:

  • Google;
  • GM;
  • Ford;
  • Tesla;
  • Volvo.

Niektóre spośród technologii, które mają być użyte w autonomicznych samochodach, już dziś są obecne w pojazdach nowej generacji. Wśród nich są m.in. systemy automatycznego parkowania, a także śledzenia drogi i trzymanie się wybranego pasa ruchu.

Urządzenia mobilne – „smartfon na czterech kółkach”

Stosowaniu rozwiązań IT w motoryzacji sprzyja też dostępność urządzeń mobilnych. Integrując się z autem, pozwalają zamienić je w „smartfon na czterech kółkach”. Coraz powszechniejsze jest również podłączanie aut bezpośrednio do Internetu. Inżynierowie bardzo angażują się w tworzenie rozwiązań sprzętowych dla pojazdów oraz w tworzenie konceptów samochodów, które w całkiem bliskiej przyszłości mogą zupełnie odmienić branżę motoryzacyjną, a co za tym idzie również jej klientów.

Bezpieczne wyprzedzanie

Koreański koncern Samsung Electronics jest autorem Samsung Safety Truck, czyli pojazdu ciężarowego, który wyposażony został w technologię pozwalającą na zapobiegania wypadkom drogowym w czasie wyprzedzania. Technologia te wykorzystuje dwie kamery, które wbudowane są w przednią część samochodu, a także platformę oprogramowania, która opracowana została przez firmę Ingematica. Dzięki tej technologii możliwa jest rejestracja i transmisja obrazu przed ciężarówką tak, aby kierowcy samochodów jadących za nią mogli ocenić szanse na bezpieczne wyprzedzanie. To ułatwia podjęcie racjonalne decyzji o manewrze, które oparte jest na większej ilości informacji.

Smartfon jako kluczyk

Nowoczesne technologie mają także zastosowanie, jeśli chodzi o sposób otwierania pojazdów. Koncern Volvo zaoferował klientom tzw. cyfrowy klucz. Jest to aplikacja, która służy do otwierania i zamykania drzwi w aucie oraz uruchamia jego silnik. Cyfrowy klucz nie jest przywiązany tylko i wyłącznie do jednego telefonu. Właściciel może przy użyciu jednego telefonu otworzyć kilka pojazdów Volvo, a także udostępnić swoje auto innym z poziomu tej aplikacji. Dzięki temu znika problem fizycznego przekazania kluczy.

Bezprzewodowe ładowanie akumulatorów samochodów elektrycznych

Z kolei firma Qualcomm pracuje nad systemem mogącym umożliwić bezprzewodowe ładowanie akumulatorów pojazdów elektrycznych w czasie jazdy. Rozwiązanie to nosi nazwę dynamiczne ładowanie bezprzewodowe i jest znane z wykorzystania go w urządzeniach dla osób niepełnosprawnych np. specjalistycznych wózkach i innych urządzeniach pomagających podczas rehabilitacji dzieci i dorosłych. Należy tu wspomnieć o największym mankamentach samochodów elektrycznych – krótkim zasięgu oraz długim czasie ładowania.

Nad problemem ładowania akumulatorów w samochodach elektrycznych procuje też wiele ośrodków badawczych, a wiele z nich może się pochwalić pewnymi osiągnięciami na tym polu. Naukowcy z EFPL (Ecole Polytechnique Federale de Lausanne) skonstruowali eksperymentalną stację ładowania baterii o mocy 4,5 MW. Umożliwia ona doładowanie baterii samochodu w czasie do 15 minut. Stacja pobiera tak dużą moc, że żadna typowa sieć elektryczna nie jest w stanie podołać takiemu zadaniu. W związku z tym wyposażona została w specjalny bufor, który przechowuje energię elektryczną, a także w automatykę, która w chwili rozpoczęcia ładowania baterii auta odłącza stację od sieci. Wówczas stacja może być zasilana przez sieć o niskim, standardowym napięciu 230 V, a nie przez sieć wysokiego napięcia.

Systemy bezpieczeństwa

Firma Samsung jest również autorem systemu bezpieczeństwa o nazwie Samsung Connect Auto. System ten podłączyć bezpośrednio do gniazda OBD II, który znajduje się pod kierownicą. System ten używa alertów, których zadaniem jest poprawa stylu jazdy, a tym samym zwiększenie oszczędności zużycia paliwa. System ten umożliwia także połączenie Wi-Fi oraz dostęp do Internetu dla pasażerów podczas jazdy.

Trzonem tej technologii jest bezpieczeństwo systemu KNOX oraz interoperacyjność systemu Tizen OS. W systemie Samsung Connect Auto, KNOX zapewnia bezpieczeństwo od poziomu elementów sprzętowych, przez różne poziomy oprogramowania, w tym aplikacje. Przydatną funkcją dla osób pracujących w branży logistycznej i transportowej jest analiza zużycia paliwa.

Opony sferyczne

Rewolucyjna koncepcja opon zaprezentowała została przez potentata w dziedzinie opon, firmę Goodyear. To bardzo futurystyczny projekt, który nosi nazwę Eagle 360 – są to opony sferyczne poruszające się w dowolnym kierunku względem położenia podwozia – mowa tu o technice lewitacji magnetycznej. Jednak warto wspomnieć o tym, że nawet producent wspomina, iż jest to projekt przyszłości stworzony z myślą o samochodach autonomicznych.

Opony sferyczne dostosowują swe parametry również do tego, czy nawierzchnia drogi jest sucha, czy mokra. Ponadto są one wyposażone w czujniki, które przekazują informacje o pogodzie i warunkach drogowych innym pojazdom. Do produkcji opon sferycznych miałaby być stosowana technologia druku przestrzennego. Wprowadzenie takiego rozwiązania wiązałoby się z wieloma konsekwencjami – trzeba byłoby zupełnie przeprojektować infrastrukturę drogową lecz także konstrukcję samochodów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *