sobota, 27 listopada

Media społecznościowe – teraźniejszość i przyszłość marketingu

Codziennie z mediów społecznościowych korzysta 48 procent światowej populacji, czyli 3,78 mld ludzi. Nie ma więc co się dziwić, że social media stają się coraz skuteczniejszym narzędziem w promowaniu firm, zarówno ogólnopolskich, jak i o niewielkim, lokalnym zasięgu.

Żeby zrozumieć siłę mediów społecznościowych musimy poznać przynajmniej podstawowe dane statystyczne. Z raportu Hootsuite wynika, że z internetu korzystają w Polsce 32 miliony osób, co stanowi w przybliżeniu 85 procent populacji. Aż 89,2 proc. użytkowników internetu w Polsce (28,5 mln) zarejestrowanych jest na Facebooku. Kolejnymi na liście są: Instagram (60,6 proc.), Twitter (37,5 proc.), TikTok (28.6 proc.) oraz LinkedIn (24,6 proc.).

Skuteczność rośnie

Fakt, że z social media korzystają osoby w różnym wieku, w tym coraz częściej osoby starsze, powoduje, że są one coraz skuteczniejszym narzędziem marketingowym. Twórcy Buffer, aplikacji umożliwiającej m.in. zaplanowanie zaległości w preferowanych treściach, nadającej automatyczne wiadomości na wielu platformach i udostępniającej raporty analityczne, pokazujące skutki naszych działań w mediach społecznościowych, podają, że 73 proc. marketerów uznaje promocję w social media za skuteczną lub bardzo skuteczną – zarówno jeśli jest to influencer marketing, jak i reklama. Z kolei GlobalWebIndex informuje, że media społecznościowe stały się również skutecznym medium do wyszukiwania produktów i usług, z czego korzysta już około 55 proc. użytkowników. 71 proc. internautów podaje, że jeśli są oni zadowoleniu z obsługi w social media, to z pewnością poleci firmę swoim bliskim i znajomym. 40 proc. z nich używa Facebooka jako platformy reklamacyjnej, twierdząc, że to skuteczniejsza metoda, niż dobijanie się do infolinii lub pisanie w przepaść formularzy zgłoszeniowych na portalach firmowych.

Facebook – lider od zawsze

To właśnie Facebook jest od lat miejscem wykorzystywanym przez firmy i agencje marketingowe. Platforma jako pierwsza na świecie przekroczyła pułap miliarda użytkowników, a z najnowszych danych wynika, że w lipcu 2021 r. Facebook miał ich 2,853 miliarda. Rok wcześniej było ich około 2,3 mld. W sierpniu br. Statcounter poinformował, że platforma Marka Zuckerberga ma 73 proc. udziałów w światowym rynku mediów społecznościowych. Daleko za nią plasuje się Twitter z wynikiem 8,93 proc. i Pinterest – 7,22 proc. W statystykach dla Polski Facebook ma jeszcze mocniejszą pozycję. Udział w rynku to odpowiednio dla Facebooka, Twittera i Pinterestu: 79,2 proc., 7,71 proc. i 5,22 proc.

Coraz częściej na mobile

Skąd się bierze popularność social media w marketingu? Nie jedynym, ale na pewno ważnym powodem tendencji wzrostowej jest rozwój internetu mobilnego, co wiąże się z dostępnością do mediów społecznościowych praktycznie wszędzie. Aż 91 proc. użytkowników SM korzysta z nich via mobile, poświęcając 80 proc. całego swojego czasu przeznaczonego na social media (w 2021 r. średni czas użytkowania mediów społecznościowych wyliczono na 2 godziny i 25 minut).

Jak to robić? Profesjonalnie!

Social media marketing oferuje obecnie wypracowane i sprawdzone formy i narzędzia reklamowe. Można go wykorzystać zarówno w promocji firmy działającej w skali ogólnopolskiej takiej jak np. odlewnia aluminium jak i podmiotu o lokalnym zasięgu – np. szkoła jazdy.
Zaczynamy oczywiście od stworzenia profilu w SM, ale to dopiero początek. Wiele firm poprzestaje na publikowaniu na nich, najczęściej nieregularnie, swojej oferty i ewentualnie sporadycznych aktualności. Takie działania z pewnością nie wyczerpują potencjału mediów społecznościowych, nawet w procencie. Nie oszukujmy się, prowadzenie firmowego fanpejdżu wymaga dość sporej wiedzy. Jeśli więc chcemy osiągnąć sukces, musimy w niego zainwestować. Do wyboru mamy szkolenia – dla siebie i swoich pracowników lub, w przypadku braku tzw. mocy przerobowych, skorzystanie z pomocy agencji wyspecjalizowanych w takich usługach. Szczególnie ta druga opcja zapewni nam spokojny sen.

Zanim zaczniemy publikować na naszym profilu treści, koniecznie ustalmy strategię działania. Musimy zadać sobie szereg pytań: do kogo chcemy dotrzeć, co osiągnąć, jak działa konkurencja, kim są nasi klienci, itd. Ustalmy styl komunikacji, sposoby reagowania na sytuacje kryzysowe, godziny publikacji. Ważna uwaga, w social media najlepiej przedstawiać firmę bez sztucznego dystansu. Zminimalizujmy różnicę pomiędzy klientem, a sprzedawcą, pokazujmy się jako żywi ludzie, np. pochwalmy się swoimi sukcesami, nie tylko firmowymi, ale i osobistymi osiągnięciami. Weźmy udział w akcjach społecznych i charytatywnych. Zamieszczajmy krótkie relacje z imprez branżowych, ciekawostki, przedstawiajmy współczesne kierunki rozwoju. Nie zapominajmy o trendach w social media. Kluczowymi są m.in. relacje wideo, tzw. lajwy, ankiety. Aktywizujmy społeczność powiązaną z naszym profilem. Organizujmy konkursy i wydarzenia. Prośmy o opiniowanie naszych produktów, żeby poznać wymagania i potrzeby klientów. Przy okazji, pamiętajmy o zagrożeniach, które związane są prowadzeniem fanpejdżu w social media. Nie można na nim zamieszczać danych wrażliwych dla firmy (haker nie śpi!) i ponad wszystko – nie kompromitujmy się, wedle starej zasady: jak cię widzą, tak cię piszą. O sytuację kryzysową nietrudno.

Nie ma wątpliwości, że najbliższe lata w marketingu należeć będą do social media. Z pewnością na sprzedaż internetową wpływa także pandemia, która już zmieniła rozkład sił na rynku sprzedaży. Warto z tej możliwości skorzystać z głową i postawić na media społecznościowe. Od tego może zależeć przyszłość naszego biznesu. Ta inwestycja musi się opłacić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *