sobota, 27 listopada

Podcasty zdobywają internet. Skąd bierze się ich popularność?

Popularność podcastów w Polsce rośnie z roku na rok. Nie ma co się dziwić, bo nagranych audycji możemy poprzez internetowe platformy słuchać kiedy chcemy, skupiając się maksymalnie na treści, ale także wykonując w tym czasie inne czynności. Zróżnicowana jest też tematyka podcastów i cel ich prezentacji. Mogą one być m.in. narzędziem cyfrowego marketingu.

Czym właściwie jest podcast? To audycje, w których ich autorzy przedstawiają przygotowane przez siebie treści, nagrywają je, a później udostępniają w internecie. Tematyka programów jest szeroka. Mamy do wyboru podcasty o tematyce historycznej, lifestylowej, naukowej, biznesowej i wiele, wiele innych. Przy okazji ich prosta forma nie wymaga od odbiorcy czytania czy oglądania obrazów. Wystarczy posłuchać. Sama nazwa podcast wywodzi się od użytkowników iOS i jest prawdopodobnie zlepkiem określeń „iPod” i „Broadcast”, czyli chodzi tu o twór udostępniony właścicielom urządzeń iOS. Z biegiem czasu podcasty stały się oczywiście powszechnie dostępne – na wielu platformach i urządzeniach różnych producentów.

Szybki rozwój rynku w Polsce

Z badań przeprowadzonych przez Tandem Media wynika, że pod koniec 2019 roku w Katalogu Polskich Podcastów było już ponad 1000 autorów. Już wówczas odbiorcami audycji (przynajmniej raz w miesiącu) było około 27 procent internautów powyżej 15. roku życia. Ponad połowa z nich deklarowała, że słuchała podcastu w ostatnim tygodniu, a 65 procent respondentów przyznało, że podcasty odkryło w ciągu ostatniego roku. Warto podkreślić, że już w 2020 roku Polska była w czołówce krajów, gdzie rynek podcastów rozwija się najszybciej.

Z dostępem do podcastów nie ma od kilku ostatnich lat żadnych problemów. Wśród propozycji aplikacji, które je oferują znajdziemy Google dla użytkowników Androida, Apple i iTunes – wiadomo dla kogo, audycje na YouTube, polskiej platformie Audioteka (Lection) czy Pocket Casts. Obecnie liderem na rynku jawi się Spotify, gdzie bez problemu znajdziemy dedykowaną kategorię. Na samej tej platformie wzrost słuchalności potroił się trzykrotnie w porównaniu lat 2019-2020! Obecnie jest tu dostęp do ponad miliona programów. Coraz częściej sympatię dla Spotify i podcastów deklarują osoby ze świecznika, choćby Michelle Obama, która zadebiutowała ze swoją audycją w lipcu 2020 roku. Do kwietnia tego roku ukazało się 13 odcinków jej programu. I trzeba przyznać, że słucha się ich z przyjemnością.

Obama, „przyjaciółki idiotki” i Tomasz Kammel

Popularne podcasty

W pierwszej połowie 2021 roku niekwestionowanym liderem na Spotify był podcast „Kryminatorium”. Słuchało go ponad 650 tysięcy odbiorców, na co z pewnością ma wpływ realizacja programu. To nie tylko głos autora – Marcina Myszki – ale też muzyka i inne efekty dźwiękowe, sample podkręcające atmosferę kryminalnych opowieści. U szczytu popularności są też m.in. kanał „Żurnalista: Rozmowy bez kompromisów” z rozmowami bez cenzury np. z Tomaszem Kammelem czy Miśkiem Koterskim, „BeczKA” – krótkie prawdziwie „bekowe” opowieści z życia, „Słowiańskie demony” Michała Kuźniara, „Zagadki kryminalne” Karoliny Anny i oczywiście „Ja i moje przyjaciółki idiotki”, królowej polskiego podcastu Joanny Okuniewskiej, którą wielbiciele podcastów znają zapewne z programy jest obecnie bardziej popularny od jej oryginalnego programu „Tu Okuniewska”. Nie zmienia to faktu, że odcinki „Tu Okoniewska” odsłuchano do końca 2020 roku aż 20 milionów razy. Popularne były też „Kwadrans na angielski” Szymona Marciniaka, „Raport o stanie świata” Dariusza Rosiaka czy też rozmowy Wojewódzkiego i Kędzierskiego.

Popularność można mierzyć też kategoriami. Wśród biznesowych królują na pewno „Mała Wielka Firma” Marka Jankowskiego, opowiadająca o niezbędnikach biznesowych, Greg Albrecht Podcast, Klientomania czy „Menedżer Plus Podcast” Mariusza Chrapko z Agile.

Jak zdobyć odbiorców?

Czy podcasty są użyteczne w marketingu cyfrowym? Bez wątpienia. Oczywiście pod kilkoma warunkami. Przede wszystkim nie można zanudzić odbiorcy. Trzeba go zaangażować i spowodować, że zdecyduje się posłuchać kolejnych odcinków naszej audycji. Znajdźmy specjalizację w specjalizacji, czyli nie opowiadajmy tylko o problemach branży, ale też o ciekawostkach, językiem dostępnym, dowcipnym, zajmującym, inteligentnym choć prostym. Nie zapominajmy o dystrybucji podcastów na różnych platformach i udostępnianie linków do nich w liście e-mailowej. Zachęcajmy do subskrybcji w mediach społecznościowych i na portalach (np. zamieśćmy podcast bez obrazu lub z kolażem zdjęć na YouTube) oraz forach tematycznych.

Podcasty jawią się jako doskonałe narzędzie internetowe, także w sferze marketingu. Dostępność, prosta forma, obsługa, ciekawe i profesjonalne materiały – co ważne przygotowane wcześniej według określonej koncepcji – potwierdzają rosnącą popularność, zasięgi i, poprzez wzrost przychodów, skuteczność podcastów w biznesie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *